Koninklijk Onderscheiden

02521

Rijgbottine ca 1900. Fa. Machin & Zoon, Den Haag. Hoflaarzenmaker van Z.K.H. De Prins der Nederlanden.

De Maand van de Geschiedenis is een jaarlijks terugkerend landelijk evenement. Ieder jaar organiseren honderden musea, archieven en andere culturele instellingen speciale tentoonstellingen en activiteiten rond een wisselend thema. In 2013, het jaar van de troonswisseling en de viering van 200 jaar koninkrijk, is dat het thema ‘Vorst & Volk’. De Maand van de Geschiedenis vindt plaats in oktober.

Het Nederlands Leder en Schoenen Museum heeft het thema Vorst & Volk aangegrepen om eens te kijken naar de predicaten ‘Hofleverancier’ en ‘Koninklijk’. De Nederlandse schoenindustrie kent slechts een beperkt aantal bedrijven dat één van beide predicaten mocht en/of mag voeren. Schoenfabriek Weduwe J.P. van Bommel is momenteel wel de bekendste in het rijtje.

koninklijk-wapen - afkomstig van de website Hofleverancier.com

Koninklijk wapen, met dank aan Hofleverancier.com

Koninklijk Onderscheiden wordt uitgelegd wat zo’n predicaat nu eigenlijk inhoudt en aan welke eisen een bedrijf moet voldoen eer de termen ‘Hofleverancier’ of ‘Koninklijk’ aan het bedrijfslogo mogen worden toegevoegd. Ook wordt duidelijk of een dergelijk predicaat nu ook daadwerkelijk betekent dat het Koninklijk Huis vaste afnemer van het onderscheiden bedrijf is. In een extra vitrine is schoeisel geëxposeerd dat op andere manieren te linken is aan “Vorst en volk”. Zo zijn er kinderschoentjes van Renata in de kleuren oranje, wit en blauw te zien, die vervaardigd werden ter gelegenheid van de geboorte van prinses Beatrix en een brokaten schoen van Wallis Simpson, de vrouw voor wie koning Edward VIII afstand van de Britse troon deed.

Koninklijk Onderscheiden: 25 september t/m 3 november 2013