Directeur Wim Blok viert 25-jarig jubileum

Wim Blok juli 2013 kobi

Drs. Wim Blok viert zijn 25-jarig jubileum als museumdirecteur

Bestuur eert jubilerende Wim Blok met feestelijk programma

Waalwijk– Op 1 oktober aanstaande is het exact 25 jaar geleden dat drs. Wim Blok in het Nederlands Leder en Schoenen Museum aantrad als museumdirecteur. Gedurende deze kwart eeuw is het Schoenen Museum onder leiding van Blok uitgegroeid van een streekmuseum tot de huidige professionele organisatie, die sinds 2001 in het bezit is van het predicaat ‘Erkend Museum’.

Wim Blok juli 201zaalGrote klimaatverschillen

Blok’s eerste zorg, na zijn benoeming in ’88, was het aanpassen van het pand aan de Elzenweg om het geschikt te maken voor museaal gebruik. Het gebouw, de voormalige Pinocchio fabriek, was onderhevig aan grote klimaatverschillen en een overmaat aan licht, die schade veroorzaakten aan de collectie. Ook het realiseren van een geklimatiseerd depot én het opzetten van een deugdelijke objectregistratie hadden hoge prioriteit. De situatie waarbij soms wel vier paar schoenen in één enkele schoenendoos gepropt waren, ligt nog vers in het geheugen.

Wim Blok juli 2013Collectieplan

In de navolgende jaren werd een collectieplan geschreven, het aantal verzamelterreinen ingekrompen en hiaten in de collectie aangevuld. De vaste exposities in het museum werden vormgegeven en bovendien werd een ruimte voor wisselende exposities, die al jarenlang een extra impuls voor terugkerend bezoek geven, gecreëerd. De inrichting van een looierij en schoenfabriek, met nog altijd werkende machines, zorgde voor een enorme toeloop van bezoekers in groepsverband, die nog altijd één van de belangrijkste inkomstenbronnen van het museum vormt. Mede daarom nam het aantal vrijwilligers in de afgelopen jaren toe van drie naar achtentwintig.

Professionalisering van het Schoenen Museum

Het leiderschap van Wim Blok is een belangrijke peiler onder het bijna 60-jarige bestaan van het Nederlands Leder en Schoenen Museum. Mede dankzij Blok’s onophoudelijke inzet voor ‘zijn’ Schoenen Museum overleefde de Stichting in die jaren ook turbulente tijden. Het Bestuur van het Nederlands Leder en Schoenen Museum is zich zeer bewust van de ongelooflijke bijdrage die Wim Blok aan de professionalisering van het museum heeft geleverd. Om die reden willen voorzitter Hanekamp en de overige bestuursleden het 25-jarige jubileum van Blok niet ongemerkt voorbij laten gaan. Op dinsdag 1 oktober zullen allerhande feestelijke activiteiten worden georganiseerd, waarvan het programma op een later tijdstip bekend gemaakt zal worden.

Voor meer informatie over dit persbericht of het aanvragen van beeldmateriaal in hoge resolutie kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.