UNITED NUDE: 10 jaar Möbius

United Nude 10 jaar Möbius

Jubileumexpositie in Nederlands Leder en Schoenen Museum

Het opzienbarende succesverhaal van het schoenenmerk United Nude is voor de echte liefhebber allang geen geheim meer: de eerste schoen van ontwerper Rem D. Koolhaas was het resultaat van … liefdesverdriet!

Mies van der Rohe

Koolhaas studeerde bouwkunde aan de TU in Delft toen zijn relatie spaak liep. In een poging om zijn vriendin voor zich terug te winnen, ontwierp hij een schoen voor haar. Vanwege zijn interesse in architectuur lag een aan dat onderwerp verwante inspiratiebron voor de hand, namelijk de wereldberoemde Barcelona stoel van Ludwig Mies van der Rohe.

barcelona chair b270810

Barcelona Chair

Möbius

De basis van de aldus ontstane schoen, Möbius genaamd, is een vorm uit één stuk: een reep leer die zowel loopzool, zool als (opengewerkte) hak vormt. Een eeuwig doorlopende vorm die, met de wetenschap over de verbroken relatie in het achterhoofd, niet alleen esthetisch maar ook filosofisch te noemen is.

Tweehonderduizend paar schoenen per jaar

In plaats van het hart van zijn geliefde terug te winnen, veroverde Koolhaas de wereld met zijn opzienbarende schoenontwerp. Samen met Galahad Clark, een telg van de befaamde Engelse schoenenfamilie, richtte hij United Nude op; inmiddels een bedrijf dat 200.000 paar schoenen per jaar verkoopt en tien eigen winkels heeft.

11019a

Special edition by Raymond Jow. 2004. coll Schoenen Museum

Basis van succes

Anno 2013 is het 10 jaar geleden dat de eerste Möbius in de winkel lag. Talloze andere, vernieuwende schoenmodellen volgden, maar de Móbius vormt de basis van het huidige succes. Koolhaas en Clark zien United Nude vooral als een designbedrijf. Daarom verdwijnen goede ontwerpen niet na enkele seizoenen, maar vormen ze juist de vaste kern van de United Nude collectie. De basisontwerpen worden naar behoefte aangevuld met eigentijdse details zoals accessoires of nieuwe materialen.

Design klassieker

Na tien jaar is de Möbius nog net zo’n krachtig ontwerp als bij zijn introductie. Net als de Barcelona stoel is de Möbius een design klassieker geworden, die in menig museumcollectie is terug te vinden. Ter ere van het tien-jarig bestaan van de eerste United Nude schoen wijdt het Nederlands Leder en Schoenen Museum een mini-expositie aan dit baanbrekende schoenontwerp.

UNITED NUDE – 10 jaar Möbius is van 30 juni t/m 18 augustus 2013 te zien in het Nederlands Leder en Schoenen Museum in Waalwijk.

mobius-hi-neon-green-out mobius-hi-neon-orange-out mobius-hi-neon-pink-out