Kei Kagami - Retrospectief

Kei Kagami 1

Kei Kagami Autumn/Fall #04/05

De in Engeland gevestigde modeontwerper Kei Kagami is een meester in conceptueel design. Zijn kledingontwerpen hebben meer weg van installaties en de, overigens zeer draagbare, schoenencollecties verraden zijn belangstelling voor architectuur. Vanaf 3 februari 2013 belicht het Nederlands Leder en Schoenen Museum in Waalwijk, in samenwerking met Steinbeisser, Kagami’s opzienbarende werk in de tentoonstelling Kei Kagami – Retrospectief.

Fountaindress

Fountain dress op de Mode Biënnale in 2009

Kagami is geen onbekende in de Nederlandse modewereld. Tijdens de Mode Biënnale in 2009 was zijn Fountain Dress één van de blikvangers in de Arnhemse Eusebiuskerk. Schoenen waren daar ook al te zien, net als in het Lloyd hotel in 2011. Laatstgenoemde expositie werd geïnitieerd door Martin Kullik en Jouw Wijnsma van de Amsterdamse organisatie Steinbeisser, die ook nu weer nauw bij de organisatie van Kei Kagami – Retrospectief betrokken zijn. Steinbeisser organiseert tentoonstellingen en performances op het gebied van sieraden en mode en fungeert tevens als verkooppunt.

Kei Kagami 2

Kei Kagami - Spring/Summer #2012

In 2000 startte modeontwerper Kagami met het ontwerpen van schoenen. Al in 1983 zag hij werk van de eveneens Japanse ontwerper Tokio Kumagaï, waarop hij zich voornam ooit ook schoenen te gaan ontwerpen. Kei Kagami – Retrospectief bevat een selectie uit alle schoenontwerpen die Kagami sinds begin deze eeuw maakte. Tevens zijn twee van zijn conceptuele ontwerpen te bewonderen.

Tokio Kumagaï - ca 1989

Naast zijn eigen overzichtstentoonstelling is er een kleine expositie te zien van schoenen van de door Kei Kagami zo bewonderde Tokio Kumagaï. Het Nederlands Leder en Schoenen Museum verwierf begin jaren ’90 meer dan 400 stukken uit de nalatenschap van Kumagaí via diens producent, het Italiaanse bedrijf Heresco. Kagami selecteerde zijn 10 favoriete ontwerpen van de in 1987 overleden Kumagaï in de hoop daarmee de nagedachtenis aan zijn te vroeg overleden landgenoot levend te houden bij een jonger publiek.

In aanvulling op de tentoonstelling in het Nederlands Leder en Schoenen Museum zal Kagami beschikbaar zijn voor het geven van workshops en lezingen over zijn werk.

Kei Kagami – Retrospectief: 3 februari t/m 5 mei 2013 in het Nederlands Leder en Schoenen Museum.

Logo LL logo

naam