Onderwijs

Havisten van dr Moller college lopen stage in Schoenen Museum

Mirella_Kop
Mirella Kop (3c)

In het kader van een maatschappelijke stage hebben we deze week versterking van twee stagiairs. Havo scholieren Mirella Kop en Mak Medaric van het Dr. Mollercollege  nemen vier dagen letterlijk een kijkje in de keuken van het Nederlands Leder en Schoenen Museum.

Maatschappelijke stage

Afgelopen maandag startten ze met een korte rondleiding in het museum. Vervolgens kon hun hulp goed gebruikt worden bij het overpakken van een aanzienlijke hoeveelheid schoenen die depotklaar gemaakt moest worden.

Hun eerste ervaring met museaal werk, dat ze met enthousiasme aanpakten. Hun overige werkzaamheden bestaan vooral uit het assisteren in het museumcafé en het meelopen met demonstraties voor groepsbezoekers. Daarbij laten ze beiden zien dat ze niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken.

Mak_Medaric
Mak Medaric (3d)
Niet saai

Over hun keuze voor het Schoenen Museum om hun maatschappelijke stage te volbrengen, zijn ze allebei eerlijk: het was bepaald niet hun eerste keus, ze waren gewoon te laat met hun keuze bekend te maken. Gelukkig valt het ze in de praktijk meer dan mee en blijkt dat Schoenen Museum toch niet zo saai als ze van te voren hadden gedacht.

Donderdagmiddag is de maatschappelijke stage van Mirella en Mak alweer voorbij. Jammer, wat ons betreft is het een geslaagde ervaring. We hopen de beide scholieren nog regelmatig terug te zien in het Schoenen Museum!

Project Schoenmakersparcours enthousiast ontvangen

kleuren-van-schoenenbouwpla
OBS De Krullevaar op bezoek bij Kabouter Tikker

Voor kinderen van groep 1 en 2 heeft het Nederlands Leder en Schoenen Museum in Waalwijk een heel nieuw project ontwikkeld: Het Schoenmakersparcours met Kabouter Tikker. Begin maart viel de kleuters van OBS De Krullevaar uit Sprang-Capelle de eer te beurt om het project als eerste uit te proberen. Een korte impressie:

Lees meer: Project Schoenmakersparcours enthousiast ontvangen

Try out nieuw project door VMBO leerlingen Moller College

10326.1

Leven met leer

Onlangs hebben de twee klassen van VMBO 3 TL van het Dr. Moller College in Waalwijk, in totaal 58 leerlingen, de primeur gehad om een nieuw project van het Nederlands Leder en Schoenen Museum te beginnen. Het project Leven met leer is door het museum ontwikkeld in samenwerking met 2 docenten aardrijkskunde en geschiedenis van het Dr. Moller College. Dit naar aanleiding van het verschijnen van het boek Leven met leer, dat afgelopen jaar werd uitgebracht door de Stichting Vrienden van het Schoenenmuseum en de Sell.

Industriële Revolutie

Het project heeft betrekking op de vakken aardrijkskunde en geschiedenis en sluit aan bij de onderwerpen Industriële Revolutie, Globalisering in de leder- en schoenindustrie in de Langstraat. Onderwerpen die in dit leerjaar aan bod komen. Een mooie kans dus om de onderwerpen uit de eigen woonomgeving van de leerlingen te halen en de jongeren zo rechtstreeks met erfgoedbronnen in aanraking te laten komen.De leerlingen kregen op school een uitgebreide voorbereidende lesbrief, die werd besproken tijdens de les. Op de projectdag zelf (2 dagdelen) werd allereerst een fietstocht gemaakt door Waalwijk langs verschillende objecten die nog herinneren aan het grootse leder- en schoenverleden van de Langstraat. De leerlingen kregen een praktische opdracht mee met historische foto's van de panden met informatie. Van de objecten maakten ze nieuwe foto's en ze beantwoordden er tevens een aantal vragen over.

Lees meer: Try out nieuw project door VMBO leerlingen Moller College

Willem van Oranje College bezoekt Schoenen Museum

schoenvitrines
Enkele leerlingen bij de schoenenvitrines
“KIJKJE CULTUUR”

In het kader van een oriënterend “kijkje cultuur” voor het vak ckv bezocht een deel van de 4 HAVO/VWO en 3 VMBO TL leerlingen van het Willem van Oranje College op 24 november het Schoenen Museum.

Het programma werd gestart met een introductie over de geschiedenis van de schoenmakers in de Langstraat via diaklankbeeld. Vervolgens mochten de leerlingen zelfstandig het museum in, waar ze langs zes, voor de schoen- en  lederindustrie representatieve, objecten geleid werden.

MENINGEN

Iedere leerling mocht uit deze zes objecten een favoriet kiezen, waarbij ze een korte motivatie moesten geven. Een rode pump van de bekende Nederlandse schoenontwerper Jan Jansen was veruit favoriet. De schoenmakers- woon/werkplaats en de sectionaaltafel in de schoenfabriek eindigden op de tweede en derde plaats.

Lees meer: Willem van Oranje College bezoekt Schoenen Museum